Różnice między social media i public relations

Public relations i social media wydają się dwiema stronami tego samego medalu, trudno zajmować się jednym, a drugie traktować po macoszemu. Obie dziedziny powinny się uzupełniać i stanowić spójną całość.

Public relations to dziedzina nastawiona na zarządzanie firmą i tworzenie jej polityki, a także na dobry, długofalowy kontakt z pracownikami, inwestorami, lokalna społecznością i administracją i pozyskanie ich zaufania. Tworzy pozytywny wizerunek firmy, który następnie podtrzymywany jest przez marketing i reklamę. Istnieją różne typy PR, nastawione na konkretne dziedziny i działania, np. PR sportowy czy kryzysowy.

Social media natomiast pełni podobną rolę, lecz w sieci: głównie w mediach społecznościowych, ale też na blogach i forach. Prowadzi kontakt z klientami, moderuje rozmowy, organizuje konkursy, pozwala dotrzeć do grup docelowych i podtrzymać zainteresowanie marką u obecnych klientów. Dzięki bieżącej analizie nie tylko pozwala na reagowanie od razu i ocenę skuteczności działania, ale także na błyskawiczne łagodzenie sytuacji kryzysowych. Social marketing pozwala na przepływ informacji, wysokiej jakości komunikację i tworzenie pozytywnego wizerunku marki. Podobne działania prowadzi e-PR.

Obecna tendencja by zacierać granice między różnymi dziedzinami SM, PR i marketingu sprawia, że coraz częściej wszystkie te działania prowadzi jedna firma, jedna agencja social media i public relations. Dzięki temu możliwe jest prowadzenie spójnych, kompleksowych działań w sieci i poza nią. Powinny się uzupełniać, tak aby informacje o marce docierały do klienta różnorodnymi kanałami.

public relations